The Colour Kitchen-oprichter Bartel Geleijnse over inclusiviteit op de werkvloer: “Je hoeft niet alles zelf op te lossen”

16 december 2022

The Colour Kitchen-oprichter Bartel Geleijnse over inclusiviteit op de werkvloer: “Je hoeft niet alles zelf op te lossen”

Inclusiviteit bevorderen kan op vele manieren. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt opleiden en een baan bieden is er daar één van. Gedurende vijf jaar integreert Compass Group daarom in samenwerking met The Colour Kitchen een veilig en inspirerend programma van bank naar baan, om écht impact te kunnen maken. The Colour Kitchen-oprichter Bartel Geleijnse vertelt over de exclusieve werkrelatie en de voordelen voor een werkgever om ongekend talent te zien en te benutten.

Door het bijbrengen van werknemer – en vakvaardigheden, heeft The Colour Kitchen (TCK) inmiddels ruim 1100 Nederlanders met afstand tot de arbeidsmarkt verder kunnen helpen. “Wij geloven dat het hebben van betaald werk een belangrijke bijdrage levert aan je gezondheid, eigenwaarde, zelfredzaamheid maar bovenal aan je geluk. Met onze programma’s bieden we iedereen die wil en kan werken de kans om dat te realiseren.”

Samen impact maken

In vijftien jaar tijd heeft TCK haar pioniersrol op het gebied van inclusiviteit op de werkvloer bewezen. “We staan er borg voor dat het echt gebeurd en mét resultaat,” vertelt Bartel trots. Hij vindt dat corporates inclusiviteit niet alleen op hoeven te lossen.” Er zijn nog niet zoveel succesvolle impactbedrijven en niet veel succesvolle bedrijven die écht duurzame impact maken. Door samen te werken kun je een wereld van verschil maken voor duizenden mensen én het personeelstekort oplossen.”

Daarom veranderde TCK in 2019 van strategie. “We zijn ons meer gaan focussen op onze Academy en adviesrol, zodat we inclusiviteit in meerdere ondernemingen kunnen stimuleren en niet beperkt zijn tot onze eigen horeca- en cateringlocaties.”

Nul verspilling van arbeid

In november 2021 sloegen Compass Group en TCK de handen ineen voor een vijfjarige samenwerking. “Wij zochten een groter platform en Compass Group streeft met haar duurzaamheidsplatform NULA o.a. naar nul verspilling en dus ook naar nul verspilling van arbeid. Dat was een match! Om trede 3+ op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) te behalen en behouden – waarbij minimaal 30% van het personeelsbestand  bestaat uit personen met een afstand tot de arbeidsmarkt – moesten er grote stappen worden gezet. Wij geven daar vanuit onze kennis en ervaring invulling aan,” aldus Bartel.

Vliegende start in Utrecht

Ondanks corona zijn er al mooie resultaten behaald, meent Bartel, “We zijn in Utrecht bij Stadskantoor Utrecht, ProRail en onze eigen TCK-locatie in Zuilen begonnen met een startlocatie. Daar starten onze programma-deelnemers zonder ervaring direct in een echte werkomgeving.

De top drie profielen die wij begeleiden zijn kok, barista en gastheer- of vrouw. Vanuit de startlocatie kunnen zij doorstromen en uitstromen naar andere locaties. Compass Group heeft met 600 locaties en zo’n 3000 medewerkers een landelijke spreiding, standaard zo’n 240 vacatures openstaan én ze biedt baangaranties. Dat is voor onze programma-deelnemers natuurlijk een prachtig perspectief. Van de 30 deelnemers die sinds maart 2022 op deze locaties zijn gestart, hebben er al 15 een baan bij Compass Group.”

Mammoettanker vs speedboot

Bartel waardeert de openheid en de visie vanuit het directieteam van Compass Group en de leergierigheid van de commerciële afdeling om het bedrijf op een nieuwe manier te positioneren. “Maar het meest geraakt ben ik door het bemoedigende enthousiasme op de werkvloer,” vertelt Bartel enthousiast. Minder vlot blijkt de vertaalslag van de nieuwe duurzaamheids- en maatschappijvisie naar het activeren van het nieuwe gedrag dat hierbij past en nodig is. “Compass Group is hierbij de mammoettanker en wij de speedboot. Door samen te werken leren we beiden ons tempo en onze aanpak een beetje aan te passen.”

“Als startlocatie maak je direct kennis met ongekend talent en vergroot je de kans op het werven van personeel waar je anders niet mee in contact was gekomen”

Personeelstekort oplossen

Met de klanten van Compass Group die deelnemen stelt TCK een sociaal convenant met prestatie-afspraken op. Is dat eenmaal getekend, dan gaan de experts van TCK aan de slag om een locatie en bijbehorend team voor te bereiden op de nieuwe functie. “Afhankelijk van de organisatie en of je een start- doorstroom of uitstroomlocatie wordt, zijn er andere zaken nodig,” licht Bartel toe. Hij raadt bedrijven overigens aan om startlocatie te worden. “Zo maak je direct kennis met dit ongekend talent en kun je hen op je eigen manier voorbereiden op een baan binnen je organisatie. De kans dat je tijdig geschikt personeel werft wordt daarmee flink vergroot.”

Trots op je werkgever

Naast het oplossen van het personeelstekort geeft het ook voldoening aan de medewerkers van de betreffende werkgever om met een TCK-programma mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een baan – en daarmee een toekomst te bieden. “Het is een reden om extra trots te zijn op je werkgever,” benadrukt Bartel. “Een belangrijke reden voor Gen Now en Gen Z om überhaupt voor je te komen werken.” Met de ambitie van Compass Group om 30% inclusiviteit in hun personeelsbestand te creëren, ziet hij meer dan voldoende kansen. “Dat betekent immers zo’n 600-900 mensen structureel in de doorstroomketen en, nog veel belangrijker, aan het werk!”

Leergeld

De volgende stap is het creëren van een verdienmodel op basis van sociale impact. “Het is logisch dat corporates eerst alleen de kosten zien, maar als ze dit zouden beschouwen als leergeld, dan zouden ze al snel zien hoe ze met deze investering hun geld kunnen terugverdienen. Uitgesteld rendement noemen wij dat. Dat zit hem niet alleen in het gemakkelijker werven van personeel en de trots en vergrootte zelfstandigheid – en daarmee verhoogde productiviteit – van de medewerkers, maar ook in de merkreputatie. Het betaalt zich allemaal op een andere manier terug. Zo zien we nu al dat een vacature van Compass Group met TCK-koppeling meer kwalitatieve respons oplevert. Je krijgt de klanten en ook medewerkers die je verdient.

Benut het talent

Maar het belangrijkste is wel het verschil dat je kunt maken voor dak- en thuislozen, wajongers, 50-plussers, re-integreerders, alleenstaande ouders en schoolverlaters, benadrukt Bartel. “Terwijl we schreeuwen om personeel, zit ruim één miljoen mensen thuis met een grotendeels onbenut arbeidspotentieel. Mensen die door o.a vooroordelen niet meteen in het plaatje passen, maar die op hun eigen tempo prima kunnen voldoen aan het profiel. Laat hun talent niet onbenut!”

Deel dit artikel