Ragna Tielen over het belang van een duurzaamheidsstrategie: “Het is een no-brainer om daarmee aan de slag te gaan”

2 januari 2023

Hoe kunnen wij het morgen beter doen? Dat is een vraag die wij onszelf dagelijks stellen. “Alleen samen kunnen we zorgen voor de wereld van morgen,” benadrukt duurzaamheidsmanager Ragna Tielen. Namens Compass Group Nederland leidt zij een nobele maar vooral noodzakelijke missie. Met duurzaamheidsplatform NuLA als ‘groene draad’ helpt ze betrokken partijen om concrete duurzame stappen te zetten.

Hoe kan iedereen zijn of haar talent optimaal benutten? Hoe verkleinen we onze footprint? Hoe creëren we meer gelijkheid in de wereld? Met deze grote vraagstukken is Compass Group dagelijks in de weer. “Als je alleen al in Nederland verantwoordelijk bent voor 400.000 maaltijden per week en 2700 medewerkers in dienst hebt, dan draag je een enorme verantwoordelijkheid,” vertelt Ragna. “Elke stap die wij zetten in het verduurzamen van de processen en producten, draagt bij aan de impact op het milieu, mens en maatschappij.”

De reis naar nul

Om de duurzame doelen concreet te maken, ontwikkelde Compass Group het platform NuLA. Hierin zijn de Sustainable Development Goals (SDG’s) – geformuleerd door de Verenigde Naties – vertaald naar doelstellingen en praktische prestatie indicatoren binnen drie pijlers: Milieu, Mens & Maatschappij en Vitaliteit. Het einddoel van de reis die Compass Group onderneemt is nul in 2030. Nul CO2 uitstoot, nul verlies van biodiversiteit, nul voedselverspilling, nul verspilling van talent en nul verspilling van arbeid. “Dat betekent dat al onze maaltijden en diensten klimaatpositief zijn en leiden tot een verbeterd welzijn van planeet, mens en dier.”

Eerste successen

Tijdens de voorbereiding op de introductie van NuLA eind 2021 zijn nulmetingen verricht, zodat inzichtelijk kan worden gemaakt welke successen inmiddels zijn geboekt. “Zo hebben we al meer dan 24.800 maaltijden van voedselverspilling gered en bespaarden we in 2021 met onze duurzame bedrijfskleding ongeveer 68 miljoen liter water en 60.000 kilo CO2. Daarnaast compenseerden we 390.000 kilo CO2-uitstoot via deelname aan een klimaatproject van Fair Climate Fund.”

Ook op het gebied van mens & maatschappij zijn belangrijke stappen gezet. “We ontwikkelden de eerlijke, transparante en biologische koffieboon en in samenwerking met onze partner The Colour Kitchen bieden we medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek bij ons. Daarmee behoort Compass Group Nederland tot de koplopers in het bieden van werkgelegenheid aan deze zogenoemde PSO-doelgroep. Daarnaast is 40% in het hoger management vrouw en werken we samen met 26 sociale ondernemingen via Buy Social; het programma van Social Enterprise NL.”

Grootste winst

Ondanks de successen zitten Ragna en haar collega’s niet stil. “Wij kunnen voor onze klanten de meeste impact maken door de route naar plantaardig eten te versnellen en zero waste na te streven. Het gebruik van dierlijke eiwitten heeft namelijk een grote impact op het milieu, denk aan de enorme hoeveelheid land en water die nodig is om vlees te produceren en de uitstoot van broeikasgassen. Wereldwijd is voedsel verantwoordelijk voor ruim 25 procent van de uitstoot van broeikasgassen. Meer dan de helft van die vervuiling wordt veroorzaakt door dierlijke producten.

Ook mens en maatschappij lijden onder de vleesconsumptie. Zo heeft in de westerse wereld 50% van de mensen aan overgewicht terwijl 70% van de ondervoede mensen in gebieden woont die vatbaar zijn voor klimaatverandering, onder andere door de overmatige productie van dierlijke producten. Aan die ongelijkheid moeten we wat doen. Als je de cijfers kent is het echt een no-brainer om meer plantaardig te gaan eten en met een duurzaamheidsstrategie aan de slag te gaan.”

Samen zorgen voor morgen

Zoals je de Mount Everest niet in je eentje beklimt, zo onderneem je ook de reis naar een betere wereld als team. “Het is van groot belang dat zowel onze medewerkers als klanten en leveranciers  zich bewust zijn van hun eigen impact. Van minder vlees en zuivel aanbieden tot het gebruiken van herbruikbare koffiebekers en van het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tot het upcyclen van koffiedik en sinaasappelschillen. Gelukkig zijn er steeds meer duurzame initiatieven waar we mee kunnen samenwerken en hebben steeds meer klanten duurzaamheid op de agenda staan.”

Concreet aan de slag

“Wij helpen opdrachtgevers graag om grote duurzaamheidsdoelen concreet te maken. Hiervoor ontwikkelden we een roadmap die we samen invullen, werken we samen met PHI Factory aan de bètaversie van een dashboard waarop klanten realtime de CO2-uitstoot van onze dienstverlening kunnen zien, kunnen onze medewerkers een NuLA game spelen om bewuster te worden van hun impact en zetten we grote stappen om de route naar plantaardig te versnellen. Zo gaven we in 2022 in samenwerking met Smaackmakers diverse kennissessies over de eiwittransitie en maken we van oktober t/m april met 5 grote klanten de reis naar een 80% plantaardig aanbod.”

Dankbaar zetje

Opdrachtgevers als Gemeente Utrecht, UMCG en Universiteit Utrecht waarderen de know-how die Compass Group op het gebied van duurzaamheid in huis heeft. “Door ons aanbod maar ook onze missie en visie kunnen we helpen om duurzame keuzes te maken en richting te geven. Onze daadkracht is voor velen een dankbaar zetje in de rug op weg naar een betere wereld.”

Deel dit artikel